Népszerű bejegyzések

Rendszeres olvasók

Összes oldalmegjelenítés

Oldalak

Címkék

100000 kattintás (1) 2012. októberi statisztika (1) A beszédfejlődés feltételei (1) a jegyzeteim célja (1) Adaptációs kézikönyv (1) ajak- és nyelv gyakorlatok (1) Ajak-és nyelvgyakorlatok (2) ajánlás (1) alapozó terápia (1) arcfejlődés (1) beszédészlelés (2) beszédfejlesztés (1) Beszédfejlődés (1) beszédhang-hallás(G-O-H) (1) beszédmegértés (1) burgonya (1) ceruzafogó (1) cumi és beszéd (1) dadogás (1) Dévény módszer (1) diszfónia (1) diszgráfia (2) diszkalkulia (2) diszlexia (1) dominancia (1) egyensúly és tanulás (1) előkészítő időszak (1) Fejlesztés 0-3 éves korig (1) fejlesztő játékok (2) fejlődés (1) felhívójelek csecsmőkorban (1) finommmotorika (1) finommotorika (3) fonológiai tudatosság (1) G-O-H vizsgálat (1) GMP diagnosztika (1) Gondot jelző tünetek (1) grafomotoros fejlesztés (1) hadarás (1) Hallás (2) Hallás ellenőzés otthon - Lullenstyd.com (1) hallási figyelem (1) hasznos linkek (1) helyesírás fejlesztése (1) idegrendszer (1) IKT-s eszközök (1) Influenza - D vitamin (1) iskolaérettség (2) Iskolaérettség - képességterületek (1) Iskolára készítés (1) Játék vásárlás (1) képességek (1) kéz finom motorikájának fejlesztése (1) Kezeletlen pöszeség (1) lateralizáció (1) letöltések (1) letölthető anyagok (1) Linkek (1) logopédiai gyakorlatok otthonra (1) logopédiai szűrés tapasztalatai (1) logopédus feladatai (1) logopédus vagy fejlesztő pedagógus (1) magzat fejlesztése (1) megkésett beszédfejlődés (1) Mit olvastatok legtöbbet? (1) mondóka (2) mozgás-beszéd (1) mozgásfejlesztés (1) mozgásfejlődés 0-24 hónap (1) myofunkcionális tréner (1) neuropszichológia (1) nevelési 10 parancs (1) nyelvi fejlődés (1) nyelvlökéses nyelés (1) Nyelvlökéses nyelés és az arcfejlődés kapcsolata (1) Olvasottsági statisztika (1) orrmandula (1) papilla incizíván (1) Poetz kezelés (1) Pösze terápia (1) pöszeség (1) pöszeterápia (1) primitív reflexek (1) prizmás szemüveg (1) Proetz (1) rágógumi (1) rekedtség (2) Rendellenes fogsor okai (1) Ringatás-bölcső (1) softverek (1) szabálytalan fogak (1) szájlégzés (3) szakirodalom (3) szakmai tevékenység (1) SZÓL-E? (1) szopás és a nyelv (1) szoptatás (1) szoptatás és fogszabályozás (1) szülés (1) tanév eleji vizsgálat (1) tanulási nehézség (1) tanulási zavar (1) táplálkozás (2) Táplálkozás: a tej (1) Táplálkozás: vigyázz (1) testközépvonal (1) testséma fejlesztése (1) Tünetek 5-7 éves korban (1) Tünetek 7-12 (1) Tympanometria (1) Ujjszopás (2) Ujjszopás következménye (1) vesztibuláris rendszer (1) zenei nevelés (1)

2012. február 7., kedd

 Fejlesztési lehetőségek 0-3 éves korig

Ahhoz, hogy gyermekünk fejlődését tudatosan segítsük, nem kell bonyolult feladatokat végrehajtatni vele. A gyerekek már születésüktől készek arra, hogy tanuljanak, természetüktől fogva kíváncsi lények, és motiváltak arra, hogy felfedezzék a környező világot. Rajtunk múlik, hogy ezt a természetes kíváncsiságot megőrzik-e a későbbiekben.
Az élet első három évében több trillió összeköttetés alakul ki az agysejtek között, így a baba kapcsolatai és tapasztalatai ezekben az években nagyban meghatározzák, hogyan fejlődik az agya. Ha a baba a jókedvet összekapcsolhatja a tanulással, és azokkal a személyekkel élheti át a mindennapi élményeket, akikben megbízik és akiket szeret, gyorsan tanul.
Ne feledjük azonban, hogy minden gyermek a maga tempójában és sajátos módján fejlődik.
A következő módszerekkel segíthetjük gyermekünk fejlődését (életkor szerinti bontásban olvashatsz erről, lapozz tovább a lap alján, ha nagyobb a gyerkőcöd): 
Már a pocakban
·         Simogassuk a hasunkat. Ez ellazít bennünket is, csökkenti a feszültséget, és a baba már nagyon korán érzi.
·         Relaxációval, masszázzsal csökkentsük a bennünk felgyülemlett feszültséget, stresszt. A baba érzi, hogy idegesek vagyunk, szorongunk valami miatt, és ez kihat a fejlődésére.
·         Kényelmes testhelyzetben próbáljunk ellazulni, és elképzelni odabenn a babát, mit csinálhat, hogy érzi magát. Ez erősíti a kötődést.
·         Énekeljünk neki, hallgassunk zenét.
·         Beszéljünk hozzá sokat, akár hangosan, akár gondolatban. Meséljünk a családról, a lakásról, ahová érkezni fog.
·         Tornázzunk, sétáljunk, táncoljunk.
·         Ha már nagyobb, és megmozdul, ütögessük meg picit a pocakunk, és figyeljük, válaszol-e. Jó játék!
·         A hátához közel tegyünk hideg- és melegvizes borogatást (vattapamacs v. palack), így könnyebben alkalmazkodik szülés után a hőmérséklet csökkenéshez.
·         A zuhanyrózsát irányítsuk a hasunkra. Érzi a rezgést, ez is stimulálja az idegrendszerét.
·         Mozgassunk fényforrást a hasunk közelében. A baba a fény felé fordul, így a mozgását is fejlesztjük.
·         Hintázzunk hintaszékben. Az egyensúlyi szervén keresztül így hatunk az idegrendszerére.
·         Töltsünk sok időt a párunkkal, beszélgessünk a babáról, a babával.
·         Szülés előtt egy pár héttel meséljünk neki arról, hogy el kell majd hagynia a kuckóját, de biztosítsuk arról, hogy utána is mindig vele leszünk és vigyázni fogunk rá. Próbáljuk meg elképzelni a szülést az ő szemszögéből is. Gondoljunk pozitívan a szülésre: végre látni fogjuk a kisbabánk és a karunkban tarthatjuk! 

SSzületéstől 1 éves korig
 
·         Beszélgessünk vele sokat! Fontos, hogy tisztán, érthetően beszéljünk, nem kell gügyögnünk hozzá. 6-9 hónapos korában már több szótagot is összekapcsolhat (pl. ba-ba), ezeket megismételve jelentést csatolhatunk a szótagokhoz. Mondókázzunk, énekeljünk neki, az én kisbabámat egyszerűen elbűvölik a versek. Imádja pl. a Sss-sssz, beh sok súly... kezdetű hangjait (Illyés Gyula: Mozdony) vagy csak ha mássalhangzókat sorolok hosszan ejtve neki. Tapasztaljuk ki, mit szeret leginkább.
·         Már újszülöttnek is mutathatunk fekete-fehér ábrákat, melyeket élvezettel szemlél (ekkor még a látás nem tökéletes, de ezek serkentik a fejlődést).  Mozgassunk a szeme előtt tárgyakat, hogy követhesse a szemével, később az egész fejével.
·         Már ekkor is adhatunk a kezébe könyvet, hadd fedezze fel a maga módján. Ez lehet akár textilkönyv is, vagy műanyag, vagy leporelló, vastag lapokból, amelyeket meg is rághat. Ekkor még az egyszerű könyvek a megfelelők, színes képekkel, olyan dolgokról, melyeket ismer. Engedjük, hogy a saját módszerét alkalmazza, még ha fejjel lefelé tarja is a könyvet.
·         Adjuk a kezébe különböző alakú, színű tárgyakat. Beszéljünk arról, miket csinál vele.
·         Játsszunk vele bújócskát (takarjuk el a kezünkkel az arcunk), vagy takarjuk le az ő arcát egy puha ronggyal, vagy textilpelenkával. Kérdezzük meg tőle, "hol a baba?", aztán húzzuk le a rongyot, és mondjuk, 'itt van!". Ezek a játékok segítik a "tárgy-állandóság" tudatosítását, azaz, hogy egy tárgy vagy személy akkor is létezik, ha ő nem látja.
·         A mindennapi tevékenységeket is kihasználhatjuk, pl. fürdés közben megtanulhatja, hogy a pohár vagy flakon tele van, üres, vagy a "be" és "ki" kifejezéseket. A kacsa fenn marad a víz színén, azaz úszik, lebeg, más tárgyak pedig elsüllyednek.
·         Segítsünk abban, hogy megtanulja megnyugtatni magát. Ezt úgy érhetjük el, hogy nyugodtak maradunk, amikor ő elveszti az önuralmát. Ettől biztonságban érzi magát és hamarabb megnyugszik. Ismerjük meg, mi a legegyszerűbb módja a megnyugtatásának, egyes babákat a testi kontaktus nyugtat meg (pl. ringatás, ölelés), másokat inkább le kell tenni egy kicsit. Énekelhetünk neki. Próbáljunk ki több módszert, nézzük meg, melyik a leghatásosabb. Figyeljük meg, mit próbál kommunikálni a mozdulataival.
·         Mondjuk el és mutassuk meg neki, mi az, amit csinálhat, ne csak tiltsunk. Ha dobál, adjunk neki egy üres vödröt, vagy dobozt, hogy abba dobáljon, vagy adjunk a kezébe olyan tárgyakat (pl. rongylabda, ping-pong labda, papírgalacsin), melyekkel nem tehet kárt a berendezésben.
·         Fontos, hogy biztonságban érezze magát. Reagáljunk a sírására, játsszunk, beszélgessünk vele, ez mind azt tudatja, ő fontos nekünk és szeretjük, és segít az önbizalom kialakításában. Segítsük inkább egy-egy feladat végrehajtásában, mint egyszerűen megcsináljuk helyette.
·         Legyenek előre látható események a napirendjében (pl. alvás, evés, fürdés), melyekről tudja egy idő után, hogy következnek. Ez is a biztonságérzetét növeli. Nem kell mindennek percre pontosan ugyanakkor történnie minden nap, de legyenek fogódzók, napról napra ismétlődő események.
·         Hagyjuk, hogy egy-egy cselekvést annyiszor ismételjen, amennyiszer ő akarja. Ezzel is gyakorlatot szerez.
·         A játék a legfontosabb eszköze a fejlődésnek. Nincs szükség drága, divatos játékokra. A szülő a baba legkedvesebb játéka. Játék közben fontos a biztonság. Ereszkedjünk négykézlábra hozzá, a földre, és nézzük meg, mi az, amit elér és veszélyes lehet rá. Rakjuk el ezeket a tárgyakat, így megspórolhatunk egy csomó tiltást.
·         Hallgassunk vele különböző műfajú zenét és táncoljunk rá. Énekeljük a kedvenc dalát. Ne törődjünk a hangunkkal, neki a miénk a legszebb.
·         Nincs szükségünk elektronikus ketyerékre a játékhoz. Műanyag edények, fakanál, alátét, párnák, melyekből tornyot rakhatunk, később régi ruhák, melyeket magára aggathat, építőkocka, könyvek a legjobb játékok. Bármi megteszi, ami nem veszélyes gyermekünkre és leköti a figyelmét.
·         A mozgás nagyon fontos szerepet játszik nem csak a testi, de az intellektuális fejlődésben is. A mozgás is legyen része a napi játéknak. A kicsiknél ez jelenthet annyit, hogy nyúl a játékért, később átfordul, ül, mászik, feláll és jár. (Azonban abban, hogy ezek mikor jelennek meg gyermekünknél, nagy eltérések lehetnek.) Tegyük hasra is játék közben. Akár mi is lefekhetünk vele szemben, és így játszhatunk "bújócskát". Utánozzuk az ő mozgását. Táncoljunk, miközben a karunkban tartjuk. Játsszunk ölbéli játékokat, melyekhez mozgás társul. Később, ha már mászni és járni tud, tegyünk az útjába nagy dobozokat, melyeken keresztül mászhat, párnákat, melyeken áthaladhat, vagy kikerülheti. Adjunk neki különböző méretű, anyagú labdákat, melyeket eldobhat, rúghat, elkaphat, guríthat.
·         Játsszunk a tükör előtt! Végezzünk különböző mozgásokat, vágjunk arcokat, vigyük közel a babát, hadd fogdossa meg a tükröt. Tulajdonképp bármit csinálhatunk, jó móka!
·         Hagyjuk, hadd fogdossa, tapogassa az arcunk, ha már képes erre.
·         Tornázzunk játékosan, mozgassuk a baba lábát: hajlítsuk, nyújtsuk, csípőben körözzünk vele - csípőlazítónak is jó, és jó móka, ha még énekelünk is hozzá.
·         Finoman csiklandozzuk, puszilgassuk a testét - legjobb pelenkázáskor, vagy fürdés előtt, amikor csupaszon van.
·         A lakás különböző helyiségeiben mutassunk rá a tárgyakra és nevezzük meg őket.
·         Séta közben beszéljünk arról, amit lát. 

1 2 éves korban
·         A beszélgetés továbbra is fontos. Mutassunk rá tárgyakra és nevezzük meg őket. Kérdezzünk rá, mi az, majd várjunk pár másodpercet a válasszal. Így gyermekünknek is lehetősége nyílik a válaszra, ha tudja azt. Kutatások igazolták, hogy azoknak a gyerekeknek, akikkel a szülők sokat beszélgetnek, nagyobb a szókincsük (logikus, nem?).
·         Olvassunk, nézegessünk könyveket együtt. Hadd tartsa ő a könyvet. Mutassunk rá a képekre, miközben olvasunk. Kérjük meg, mutasson rá a házra, kutyára, stb. A történetekkel együtt megtanulhatja a különböző fogalmakat (fel-le, kicsi-nagy, színek stb.). Ha több szereplő van a történetben, változtassuk el a hangunk a párbeszédek során. Máskor hagyjunk ki szavakat, hogy ő mondja ki őket. A főszereplő neve helyett mondjunk mást, hadd javítson ki minket. "Rendes" könyvet hamar megtanulhat szépen lapozni, tépés nélkül, ha előveszünk egy régi könyvet, amelyet nem sajnálunk annyira, és bekasírozzuk átlátszó öntapadós fóliával a lapjait.
·         Építsünk együtt! Lehet Lego, fakocka, színes egymásba is rakható poharak, bármi, ami egymásra pakolható.
·         Hagyjuk, hadd ismételjen el egyazon cselekvéssort, amennyiszer csak akar.
·         Játsszunk a homokkal a játszótéren (akár sárral, ha elviseljük, hogy jó koszos lesz...), fürdéskor a vízzel, úsztassunk kacsát, töltsünk meg flakonokat, fújjunk szappanbuborékot. Lényeg a móka!
·         Ha tiltunk valamit, indokoljuk meg, ne csak annyit mondjunk, hogy "nem!". Próbáljuk a tiltást pozitívan megfogalmazni (pl "inkább ezt", "ne siess" helyett "lassan" stb.).
·         Ne oldjuk meg helyette a problémákat, inkább segítsük, hogy egyedül tegye meg. Tegyünk javaslatokat, ahelyett, hogy megtesszük helyette, amit szeretne, de nem megy. Ezzel is önbizalmát növeljük.
·         Mondókázzunk, énekeljünk sokat! (Irodalom a Könyvek menüpont Dalok, mondókák, versek címszava alatt!) Táncoljunk különböző műfajú zenére. Hangszert is adhatunk a kezébe, hadd fedezze fel (persze ne a legdrágábbat...).
·         Fessünk, színezzünk, gyurmázzunk, játsszunk vizes szivaccsal. A házimunka közben is játszhatunk vele (adjunk neki való feladatokat), így később szívesen fog segíteni.
·         Engedjük, hogy felügyelet mellett felmásszon a lépcsőn. Sétáljunk vele sokat (lehetőleg akkor, amikor nem sietünk sehová). Ha jó az idő, hadd pancsoljon kis felfújható medencében, vagy az uszoda kismedencéjében.
·         Mutassuk meg neki, hogy kell rúgni a labdát: hamarosan ő is képes lesz megtartani az egyensúlyát rúgás közben. Adhatunk neki lábbal hajtható-lökhető "járművet" is. Engedjük, hogy szabadon járkáljon a parkban, a ház körül. Tanítsuk meg neki, hogyan kell hirtelen megállni séta közben. Hallgassunk zenét, táncoljunk együtt.
·         Legyen mindig gyermekünk keze ügyében zsírkréta és papír, néha engedjük, hogy festékes kézzel is "alkothasson". Fejezzük ki érdeklődésünket, csodálatunkat a "művei iránt". A képeket ki is állíthatjuk a konyha egy sarkában.
·         Ne erőltessük a kézpreferenciát, ha a bal kezét használja gyakrabban, hadd történjen ez a természetes módon.
·         Gurigázzunk labdával, tapsoljunk zene mellett. Gyurmából vagy agyagból formázzunk különböző alakokat. Játsszunk a kezünkkel, nyitogassuk ujjainkat, majd szorítsuk ökölbe a kezünk. Nevezzünk meg különböző tárgyakat a szobában, és kérjük meg, hogy mutasson rá.
·         Játszhatunk főzés közben az élelmiszerekkel is (rendezzünk száraz tésztát különböző alakzatokba, készítsünk só-liszt gyurmát). Ha sütünk, a kicsi is gyúrhat egy kis tésztát, majd megformázhatja. Nagy öröm, ha látja saját süteményeit a sütőből kikerülni. Játék szerszámokkal a kézügyességét is fejleszthetjük.
·         Már ebben az életkorban ügyesen bánhat a "Találd meg a helyét" fa kirakókkal. Kezdjük olyannal, amelyben kevesebb rész van, majd fokozatosan növeljük az "adagot".
·         Az egyszavas kérdéseire, mondataira válaszoljunk szókapcsolattal, egész mondattal. (Pl. ha ő azt mondja "kutya", mi válaszoljuk így: "Igen, ott a kutya.") Fejezzük ki örömünket, ha beszél, akár szavakat mond, akár rövid mondatokat alkot. Mindig nézzünk a szemébe, ha beszél hozzánk, még akkor is, ha "babanyelven" halandzsázik. Válaszoljunk neki úgy, mintha értettük volna, mit mond.
·         Hadd lapozgassa az ölünkben ülve kedvenc képeskönyvét, mutassunk rá a képekre, vagy kérjük meg, ő mutasson rá egy-egy alakra, tárgyra. Ha mégsem válaszolna, mondjuk meg, mit ábrázol a kép, azonban arra ügyeljünk, hogy ugyanolyan örömmel tegyük ezt, mintha ő válaszolt volna.
·         Mutassuk meg a testrészeket, később kérjük meg, hogy ő mutasson meg egyet-egyet.
·         Csináljuk egy kazettát vagy cd-t ismerős hangokból (pl. elhaladó autó, madarak csiripelése, csapból folyó víz stb.). Figyeljük, felismeri-e a hangokat. Később magyarázatot is fűzhetünk a hangokhoz.
·         Készíthetünk fényképekből könyvecskét, amely bemutatja a családot, a kicsi egy napját, a nyaralást stb. Nagyon fogja kedvelni. (Felragaszthatjuk a képeket egy vastagabb lapú füzetbe, vagy egy egyszerű fotóalbum is megteszi.) Később bátoríthatjuk arra, hogy a témával kapcsolatos emlékeiről, gondolatairól beszéljen.
·         Ha a kedvenc dalait énekeljük, hagyjuk befejezetlenül az utolsó sort, és engedjük, hogy ő fejezze be.
·         Játsszunk "hallgatási feladatokat": kérjük meg, hogy csukja be a szemét, figyeljen és szóljon, ha pl. egy elhaladó autó hangját hallja. Kedvenc meséjébe helyettesítsük be az ő nevét, és kérjük meg, hogy jelezze, ha a nevét hallja. Ezek a játékok fejlesztik a figyelmét és a beszéd fejlődését is segítik. A sokat hallott mesékkel egyébként is játszhatunk olyat, hogy szándékosan hibát vétünk: egy idő után biztosan kijavít majd bennünket.
·         Játsszunk olyan játékot a tükör előtt, amelyek megmozgatják az ajkakat és a nyelvet. Különböző hangokat ejtsünk ki, és nézzük meg, hogyan mozog közben a száj.
·         Emeljük fel a kicsit az ablakba, és beszélgessünk arról, amit lát.
·         Játsszunk a vízzel, öntögessünk műanyag csészékbe vizet. 

23 éves korban
·         Mutassuk meg neki, hogy kell páros lábbal ugrani, elrugaszkodni a földről. Nem könnyű feladat, de nagyon élvezetes a kicsiknek. Játsszunk csiklandozós játékot, kergetőzzünk a kicsivel. Fussunk mellette úgy, hogy fogjuk a kezét. Meneteljünk zenére. Engedjük, hogy fatuskókon, széles járda peremeken mászkáljon, hadd fejlessze az egyensúlyérzékét.
·         Nagyobb gyöngyöket, vagy más felfűzhető tárgyat is adhatunk neki, hogy fejleszthesse kézügyességét. Nagyon vigyázzunk azonban, nehogy lenyelje őket. "Gyerekbiztos" ollóval vagdoshatuk különböző papírformákat. Használjuk ki a házimunka iránti érdeklődését, engedjük, hogy megterítsen, letörölje az asztalt, kérjük meg, hogy tegye helyükre a játékait.
·         Három éves kora felé sokat tanulhat a többi gyerektől. Vigyük gyakrabban társaságba, hasonló korú gyerekekhez.
·         Mindig nyújtsunk jó nyelvi mintát. Azonban ne kritizáljuk hibás mondatait, egyszerűen mondjuk el azokat helyesen.
·         Meséljünk neki este lefekvés előtt. (Továbbra is játszhatunk a meséléssel, szereplők nevének cseréjével, szándékos tévesztéssel.)
·         Zenéljünk együtt. A játék hangszerek segítenek megszerettetni a zenét, a zenélést. Énekelhetünk is együtt.
·         Ha a tévében, videón néztünk egy műsort, beszéljünk arról, amit látott a kicsi. Feltehetünk neki egyszerű kérdéseket is a történettel kapcsolatban.
·         Játsszunk csoportosító játékot. Ruháit, játékait csoportosítsuk valamilyen szempont szerint (színek, játék típusa, pl. maci, könyv stb). Beszéljünk neki arról, hogyan lehet osztályozni a tárgyakat.
·         Beszélgessünk a rajzairól, gyurmafiguráiról, hallgassuk figyelmesen, milyen magyarázatot fűz hozzájuk.
·         Játsszunk boltosat játékpénzzel.
·         Beszélgessünk arról, ami tegnap történt vele, majd olyan témáról, amely régebben történt. Mennyire emlékszik rá?
·         Tegyünk fel neki elgondolkodtató kérdéseket: "Mi történik akkor, ha meglököd a széket?" vagy "Mi történik, ha teletöltöd azt a poharat és megpróbálod felemelni?"
·         Szétvágott képeslapból, egyéb képekből készíthetünk puzzle-t. 







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése