Népszerű bejegyzések

Rendszeres olvasók

Összes oldalmegjelenítés

Oldalak

Címkék

100000 kattintás (1) 2012. októberi statisztika (1) A beszédfejlődés feltételei (1) a jegyzeteim célja (1) Adaptációs kézikönyv (1) ajak- és nyelv gyakorlatok (1) Ajak-és nyelvgyakorlatok (2) ajánlás (1) alapozó terápia (1) arcfejlődés (1) beszédészlelés (2) beszédfejlesztés (1) Beszédfejlődés (1) beszédhang-hallás(G-O-H) (1) beszédmegértés (1) burgonya (1) ceruzafogó (1) cumi és beszéd (1) dadogás (1) Dévény módszer (1) diszfónia (1) diszgráfia (2) diszkalkulia (2) diszlexia (1) dominancia (1) egyensúly és tanulás (1) előkészítő időszak (1) Fejlesztés 0-3 éves korig (1) fejlesztő játékok (2) fejlődés (1) felhívójelek csecsmőkorban (1) finommmotorika (1) finommotorika (3) fonológiai tudatosság (1) G-O-H vizsgálat (1) GMP diagnosztika (1) Gondot jelző tünetek (1) grafomotoros fejlesztés (1) hadarás (1) Hallás (2) Hallás ellenőzés otthon - Lullenstyd.com (1) hallási figyelem (1) hasznos linkek (1) helyesírás fejlesztése (1) idegrendszer (1) IKT-s eszközök (1) Influenza - D vitamin (1) iskolaérettség (2) Iskolaérettség - képességterületek (1) Iskolára készítés (1) Játék vásárlás (1) képességek (1) kéz finom motorikájának fejlesztése (1) Kezeletlen pöszeség (1) lateralizáció (1) letöltések (1) letölthető anyagok (1) Linkek (1) logopédiai gyakorlatok otthonra (1) logopédiai szűrés tapasztalatai (1) logopédus feladatai (1) logopédus vagy fejlesztő pedagógus (1) magzat fejlesztése (1) megkésett beszédfejlődés (1) Mit olvastatok legtöbbet? (1) mondóka (2) mozgás-beszéd (1) mozgásfejlesztés (1) mozgásfejlődés 0-24 hónap (1) myofunkcionális tréner (1) neuropszichológia (1) nevelési 10 parancs (1) nyelvi fejlődés (1) nyelvlökéses nyelés (1) Nyelvlökéses nyelés és az arcfejlődés kapcsolata (1) Olvasottsági statisztika (1) orrmandula (1) papilla incizíván (1) Poetz kezelés (1) Pösze terápia (1) pöszeség (1) pöszeterápia (1) primitív reflexek (1) prizmás szemüveg (1) Proetz (1) rágógumi (1) rekedtség (2) Rendellenes fogsor okai (1) Ringatás-bölcső (1) softverek (1) szabálytalan fogak (1) szájlégzés (3) szakirodalom (3) szakmai tevékenység (1) SZÓL-E? (1) szopás és a nyelv (1) szoptatás (1) szoptatás és fogszabályozás (1) szülés (1) tanév eleji vizsgálat (1) tanulási nehézség (1) tanulási zavar (1) táplálkozás (2) Táplálkozás: a tej (1) Táplálkozás: vigyázz (1) testközépvonal (1) testséma fejlesztése (1) Tünetek 5-7 éves korban (1) Tünetek 7-12 (1) Tympanometria (1) Ujjszopás (2) Ujjszopás következménye (1) vesztibuláris rendszer (1) zenei nevelés (1)

2012. február 14., kedd

A balkezesség kialakulása

Lateralizáció A balkezesség kialakulása
Huba Judit: A pszichomotoros fejlesztés gyakorlati kézikönyvéből:  Logopédiai kiadó 2010.


4-7. hónapos kor: szimmetrikus kézhasználat
8. hónaptól: az egyik kéz gyakoribb használata; 11 hónapos kor
                    körül a figyelmes szülők szembesülhetnek azzal,  hogy a
                    gyerek esetleg balkezes lesz; ekkor már tartsuk
                    tiszteletben a hajlamot!
12-15. hónaptól: firkálás közben  mind a két kezét kipróbálja
18-24. hónaptól: kezd elkülönülni a cselekvő és segítő kéz 
                            használata, kezd nyilvánvalóvá válni a 
                            kézhasználat  aszimmetriája 
3-3,5-4 év: nagyon szeret ollóval vágni, most van itt az ideje, hogy
                   kézhasználatának megfelelő ollóról 
                   gondoskodjunk a számára.
4- 4,5 év: rajzolás közben három ponton fogja, támasztja a ceruzát,
                rajzán megjelennek az első ferde vonalak.
                Ha 4 éves kor körül bizonytalan a kézhasználat, akkor
                 szakembertől (logopédustól) érdemes tanácsot kérni, 
                 mert a lateralizációs bizonytalanság szenzomotoros 
                 fejlődési zavarra utalhat.

 Ha a gyermek váltogatva, instabilan használja két kezét, rontja a cselekvő, ügyesebb segítő kéz funkciójának kialakulását. (Ayres)

Átszoktatás esetén/ kialakulatlan dominancia esetén:
a balkezesek, jobbkezes írása túlterheli az agy bal féltekéjét, a jobb félteke viszont egyidejűleg gátlás alá kerül. A két agy-fél normális együttműködése lehetetlenné válik, időnként kimaradások következnek be, melyet elsődleges zavaroknak nevezünk. Ezek főként nehéz helyzetekben, váratlanul jelentkeznek, és az érintett gyermekek teljesítőképessége bizonytalanná válik.  
  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése