A tanulási zavar tünetei
A veszélyeztettség jelei óvodás korban:
- Mozgás
- rossz mozgás koordinációs készség
- suta, ügyetlen nagymozgások
- rajzolás, színezés, egyéb manuális tevékenységek hárítása
- Beszédzavar, beszédhiba
- pöszeség
- ragok helytelen használata (diszgrammatikus beszéd)
- hosszabb szavak kimondásának nehezítettsége
- gyenge szókincs
- beszédmozgás ügyetlensége
- Érzékelés, észlelés
- a látási észlelés fejletlensége, (különböző formák megkülönböztetésének, irányok felismerésének nehézsége ábrákon)
- hallási észlelés fejletlensége (pl. beszédhangok megkülönböztetésének nehézsége)
- Egyéb
- ügyetlen eszközhasználat (ceruza, olló stb.)
- a térbeli irányok felismerésének nehézsége (jobb-bal oldal megkülönböztetésének problémája)
- kialakulatlan kezesség (ha a gyermek mindkét kezét egyformán használja)
- keresztezett oldaliság (pl. ha a jobb kéz dominanciája mellett a bal szem, vagy a bal láb a domináns)
A szakemberek egyetértenek abban, hogy a megelőzés (prevenció) lenne a legfontosabb.
Ha a szülő vagy az óvónő felfedezi gyermekén a veszélyeztetettség jeleit, vagy a már iskolába járó gyermeknek tanulási problémái vannak, feltétlenül forduljon szakemberhez: logopédushoz, fejlesztő pedagógushoz, hogy a gyermek a megfelelő segítséget megkaphassa!
Ha a szülő vagy az óvónő felfedezi gyermekén a veszélyeztetettség jeleit, vagy a már iskolába járó gyermeknek tanulási problémái vannak, feltétlenül forduljon szakemberhez: logopédushoz, fejlesztő pedagógushoz, hogy a gyermek a megfelelő segítséget megkaphassa!
A tanulási zavar tünetei között a legjellemzőbbek
- az egyensúly-érzékelés zavara, a bizonytalan testséma, a mozgás összerendezetlensége, ügyetlensége
- a téri orientáció zavara.
A tünetek jelentkezhetnek akár a:
- balról jobbra való írásban,
- az iránytartásban,
- sorvezetésben,
- betűk, számok, műveletek felcserélésében,
- a nagy- és finommozgás koordinációjának problémájában,
- percepciós zavarként társul a motoros deficitekhez az alak-felismerési zavarban,
- a térbeli relációk helyes felismerésének nehézségében,
- hallási figyelem fejletlensége, hanganalizálás gyengeségében,
- sorbarendezési problémákban
A tünetek mögött az idegrendszeri feldolgozásnak a szokásostól eltérő módja, elmaradottsága állhat.
A tanulási zavar előjelei már óvodáskorban mutatkozhatnak, és jó, ha már akkor felfigyel rá a környezet, mert 3-6 éves korra esik az iskolai készségek kialakulásához szükséges egyik igen fontos képesség, a szenzomotoros funkciók szenzitív periódusa. Az egyes képességterületek szenzitív periódusuk alatt fejlődnek a legnagyobb mértékben, és ekkor fejleszthetőek a leghatékonyabban.
Az íráshoz, olvasáshoz, számoláshoz különböző képességek és készségek együttműködése szükséges.
Megfelelő fejlesztéssel korrigálható a probléma, és nem kell a gyereknek évekig elhúzódó iskolai nehézségekkel küzdenie.
Megfelelő fejlesztéssel korrigálható a probléma, és nem kell a gyereknek évekig elhúzódó iskolai nehézségekkel küzdenie.
Forrás:
Pinczésné dr. Palásthy Ildikó: Tanulási zavarok, fejlesztő gyakorlatok, Pedellus Tankönyvkiadó Kft., Debrecen, 2004.
Gyógypedagógiai alapismeretek, szerk.: Illyés Sándor, ELTE BGGyF, Budapest 2000.
A beszédjavító Intézmények nevelési és oktatási terve, Művelődési Minisztérium, Budapest, 1988.
Logopédia, szerk.: Salné Lengyel Mária, Országos Közoktatási Intézet, 2004.
A diszlexiáról és egyéb tanulási zavarokról szülőknek, A Dyslexiás Gyermekekért Baranyában Egyesület kiadványa, Pécs, 2004.
Pinczésné dr. Palásthy Ildikó: Tanulási zavarok, fejlesztő gyakorlatok, Pedellus Tankönyvkiadó Kft., Debrecen, 2004.
Gyógypedagógiai alapismeretek, szerk.: Illyés Sándor, ELTE BGGyF, Budapest 2000.
A beszédjavító Intézmények nevelési és oktatási terve, Művelődési Minisztérium, Budapest, 1988.
Logopédia, szerk.: Salné Lengyel Mária, Országos Közoktatási Intézet, 2004.
A diszlexiáról és egyéb tanulási zavarokról szülőknek, A Dyslexiás Gyermekekért Baranyában Egyesület kiadványa, Pécs, 2004.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése