Népszerű bejegyzések

Rendszeres olvasók

Összes oldalmegjelenítés

Oldalak

Címkék

100000 kattintás (1) 2012. októberi statisztika (1) A beszédfejlődés feltételei (1) a jegyzeteim célja (1) Adaptációs kézikönyv (1) ajak- és nyelv gyakorlatok (1) Ajak-és nyelvgyakorlatok (2) ajánlás (1) alapozó terápia (1) arcfejlődés (1) beszédészlelés (2) beszédfejlesztés (1) Beszédfejlődés (1) beszédhang-hallás(G-O-H) (1) beszédmegértés (1) burgonya (1) ceruzafogó (1) cumi és beszéd (1) dadogás (1) Dévény módszer (1) diszfónia (1) diszgráfia (2) diszkalkulia (2) diszlexia (1) dominancia (1) egyensúly és tanulás (1) előkészítő időszak (1) Fejlesztés 0-3 éves korig (1) fejlesztő játékok (2) fejlődés (1) felhívójelek csecsmőkorban (1) finommmotorika (1) finommotorika (3) fonológiai tudatosság (1) G-O-H vizsgálat (1) GMP diagnosztika (1) Gondot jelző tünetek (1) grafomotoros fejlesztés (1) hadarás (1) Hallás (2) Hallás ellenőzés otthon - Lullenstyd.com (1) hallási figyelem (1) hasznos linkek (1) helyesírás fejlesztése (1) idegrendszer (1) IKT-s eszközök (1) Influenza - D vitamin (1) iskolaérettség (2) Iskolaérettség - képességterületek (1) Iskolára készítés (1) Játék vásárlás (1) képességek (1) kéz finom motorikájának fejlesztése (1) Kezeletlen pöszeség (1) lateralizáció (1) letöltések (1) letölthető anyagok (1) Linkek (1) logopédiai gyakorlatok otthonra (1) logopédiai szűrés tapasztalatai (1) logopédus feladatai (1) logopédus vagy fejlesztő pedagógus (1) magzat fejlesztése (1) megkésett beszédfejlődés (1) Mit olvastatok legtöbbet? (1) mondóka (2) mozgás-beszéd (1) mozgásfejlesztés (1) mozgásfejlődés 0-24 hónap (1) myofunkcionális tréner (1) neuropszichológia (1) nevelési 10 parancs (1) nyelvi fejlődés (1) nyelvlökéses nyelés (1) Nyelvlökéses nyelés és az arcfejlődés kapcsolata (1) Olvasottsági statisztika (1) orrmandula (1) papilla incizíván (1) Poetz kezelés (1) Pösze terápia (1) pöszeség (1) pöszeterápia (1) primitív reflexek (1) prizmás szemüveg (1) Proetz (1) rágógumi (1) rekedtség (2) Rendellenes fogsor okai (1) Ringatás-bölcső (1) softverek (1) szabálytalan fogak (1) szájlégzés (3) szakirodalom (3) szakmai tevékenység (1) SZÓL-E? (1) szopás és a nyelv (1) szoptatás (1) szoptatás és fogszabályozás (1) szülés (1) tanév eleji vizsgálat (1) tanulási nehézség (1) tanulási zavar (1) táplálkozás (2) Táplálkozás: a tej (1) Táplálkozás: vigyázz (1) testközépvonal (1) testséma fejlesztése (1) Tünetek 5-7 éves korban (1) Tünetek 7-12 (1) Tympanometria (1) Ujjszopás (2) Ujjszopás következménye (1) vesztibuláris rendszer (1) zenei nevelés (1)

2011. november 5., szombat

A tanulási zavar tünetei

 

  A tanulási zavar tünetei

A veszélyeztettség jelei óvodás korban: 
  • Mozgás
    • rossz mozgás koordinációs készség
    • suta, ügyetlen nagymozgások
    • rajzolás, színezés, egyéb manuális tevékenységek hárítása
  • Beszédzavar, beszédhiba
    • pöszeség
    • ragok helytelen használata (diszgrammatikus beszéd)
    • hosszabb szavak kimondásának nehezítettsége
    • gyenge szókincs
    • beszédmozgás ügyetlensége
  • Érzékelés, észlelés
    • a látási észlelés fejletlensége, (különböző formák megkülönböztetésének, irányok felismerésének nehézsége ábrákon)
    • hallási észlelés fejletlensége (pl. beszédhangok megkülönböztetésének nehézsége)
  • Egyéb
    • ügyetlen eszközhasználat (ceruza, olló stb.)
    • a térbeli irányok felismerésének nehézsége (jobb-bal oldal megkülönböztetésének problémája)
    • kialakulatlan kezesség (ha a gyermek mindkét kezét egyformán használja)
    • keresztezett oldaliság (pl. ha a jobb kéz dominanciája mellett a bal szem, vagy a bal láb a domináns)
A szakemberek egyetértenek abban, hogy a megelőzés (prevenció) lenne a legfontosabb.
Ha a szülő vagy az óvónő felfedezi gyermekén a veszélyeztetettség jeleit, vagy a már iskolába járó gyermeknek tanulási problémái vannak, feltétlenül forduljon szakemberhez: logopédushoz, fejlesztő pedagógushoz, hogy a gyermek a megfelelő segítséget megkaphassa!

A tanulási zavar tünetei között a legjellemzőbbek

  • az egyensúly-érzékelés zavara, a bizonytalan testséma, a mozgás összerendezetlensége, ügyetlensége
  • a téri orientáció zavara.
A tünetek jelentkezhetnek akár a: 
  • balról jobbra való írásban,
  • az iránytartásban,
  • sorvezetésben,
  • betűk, számok, műveletek felcserélésében,
  • a nagy- és finommozgás koordinációjának problémájában,
  • percepciós zavarként társul a motoros deficitekhez az alak-felismerési zavarban,
  • a térbeli relációk helyes felismerésének nehézségében,
  • hallási figyelem fejletlensége, hanganalizálás gyengeségében,
  • sorbarendezési problémákban


A tünetek mögött az idegrendszeri feldolgozásnak a szokásostól eltérő módja, elmaradottsága állhat.


A tanulási zavar előjelei már óvodáskorban mutatkozhatnak, és jó, ha már akkor felfigyel rá a környezet, mert 3-6 éves korra esik az iskolai készségek kialakulásához szükséges egyik igen fontos képesség, a szenzomotoros funkciók szenzitív periódusa. Az egyes képességterületek szenzitív periódusuk alatt fejlődnek a legnagyobb mértékben, és ekkor fejleszthetőek a leghatékonyabban.

Az íráshoz, olvasáshoz, számoláshoz különböző képességek és készségek együttműködése szükséges.
Megfelelő fejlesztéssel korrigálható a probléma, és nem kell a gyereknek évekig elhúzódó iskolai nehézségekkel küzdenie.

Forrás:
Pinczésné dr. Palásthy Ildikó: Tanulási zavarok, fejlesztő gyakorlatok, Pedellus Tankönyvkiadó Kft., Debrecen, 2004.
Gyógypedagógiai alapismeretek, szerk.: Illyés Sándor, ELTE BGGyF, Budapest 2000.
A beszédjavító Intézmények nevelési és oktatási terve, Művelődési Minisztérium, Budapest, 1988.
Logopédia, szerk.: Salné Lengyel Mária, Országos Közoktatási Intézet, 2004.
A diszlexiáról és egyéb tanulási zavarokról szülőknek, A Dyslexiás Gyermekekért Baranyában Egyesület kiadványa, Pécs, 2004.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése