A beszédmegértés
az elhangzó (mások által kiejtett) szavak,
szókapcsolatok,
mondatok,
mondatsorozatok jelentésének,
tartalmának megértése.
A gyermek beszédmegértése jó értelmi képességek és látszólag bő szókincs mellett is lehet zavart vagy elmaradott, nem az életkorának megfelelő.
Ezekben az esetekben a gyermek különféle stratégiákat használ, hogy megértse az elhangzó beszédet, kitűnő logikai készséggel "kitalálja" az elhangzottak jelentését.
Ez azonban nem elégséges az iskolai feladatok teljesítéséhez, a különféle tantárgyak tanulásához.
Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a beszédmegértési probléma is többféle lehet.
Előfordul, hogy csak a szövegértés jelent problémát a gyermek számára, más esetben a szövegértés jó, de a rövid közlések megértésében bizonytalan a gyermek.
Minél később derül ki a beszédmegértési probléma, annál lassúbb ütemű a fejlődés.
Iskoláskorban a beszédmegértés problémája igen hamar "átalakul" tanulási zavarrá, mint következményes problémává.
Vizsgálata, a diagnózis felállításához: dr. Gósy Mária GMP tesztjével
Fejlesztés: hosszas, nagy türelmet igényel, néha években mérhető
Forrás: Dr. Gósy Mária: Beszédészlelés és beszédmegértés fejlesztése Bp.1994.
Irodalom: László M. Ágnes: Beszédértés Fimota fejlesztő füzetek 4. Ton-Ton kiadó 2009.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése