Pösze beszéd jellemzői:
- hangtorzítások
- hanghiányok
- magánhangzócserék
- mássalhangzócserék
Ha a gyermek artikulációs hibákkal kerül iskolába diszlexia-veszélyeztetettnek tekintjük, mivel az írás-olvasás elsajátítása során problémák lehetnek.
Miért? A hibásan ejtett hangok miatt a hang-betű kapcsolatának megértése nehezített. Ha egy-két hangot, hangcsoportot másként ejt vagy hall, akkor ez a betűtanulási folyamatot megnehezíti.
Olvasásban: a hangos beszéd elégtelensége olvasásban is jelentkezik, mivel nehezen érthető mind a hallgatóság, mind a pösze gyermek számára a saját maga által olvasott szöveg. A hibásan képzett hangok miatt, a betűk nem állnak össze értelmes szavakká a pösze gyermek számára.
Írásban is súlyos hibákat véthetnek ezen gyermekek. Az írás nem egyszerűen hang átváltása betűre, ennél mélyebb gondolkodást, elvont, bonyolult folyamatot jelent. Írásnál megfigyelhetőek a beszédrészek egybeírása, különírása, betűkihagyások, betűsorrend felcserélése, fölösleges betűk hozzáadása, ékezethibák,
elválasztási hibák.
Ha a beszédészlelése nehezített és az hallási differenciálási problémákkal is együtt jár, akkor diktálás során súlyos hibákat vét. Ezek a gyermekek saját maguknak hibásan(torzan) mondják a szöveget.
Gondot okoz a pösze beszédű gyermeknek a hangokra bontás, szótagolás, szókiemelés.
Fontos: ezen gyermekek legkésőbb az olvasás-írás tanulásával párhuzamosan logopédiai terápiát kapjanak, ahol a logopédus tisztázza a hang-betű kapcsolatot.
A kezeletlen pöszeség sokszor súlyos formát ölt, makacs diszlexia alakulhat ki.
logopédus néni
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése