Népszerű bejegyzések

Rendszeres olvasók

Összes oldalmegjelenítés

Oldalak

Blogarchívum

Címkék

100000 kattintás (1) 2012. októberi statisztika (1) A beszédfejlődés feltételei (1) a jegyzeteim célja (1) Adaptációs kézikönyv (1) ajak- és nyelv gyakorlatok (1) Ajak-és nyelvgyakorlatok (2) ajánlás (1) alapozó terápia (1) arcfejlődés (1) beszédészlelés (2) beszédfejlesztés (1) Beszédfejlődés (1) beszédhang-hallás(G-O-H) (1) beszédmegértés (1) burgonya (1) ceruzafogó (1) cumi és beszéd (1) dadogás (1) Dévény módszer (1) diszfónia (1) diszgráfia (2) diszkalkulia (2) diszlexia (1) dominancia (1) egyensúly és tanulás (1) előkészítő időszak (1) Fejlesztés 0-3 éves korig (1) fejlesztő játékok (2) fejlődés (1) felhívójelek csecsmőkorban (1) finommmotorika (1) finommotorika (3) fonológiai tudatosság (1) G-O-H vizsgálat (1) GMP diagnosztika (1) Gondot jelző tünetek (1) grafomotoros fejlesztés (1) hadarás (1) Hallás (2) Hallás ellenőzés otthon - Lullenstyd.com (1) hallási figyelem (1) hasznos linkek (1) helyesírás fejlesztése (1) idegrendszer (1) IKT-s eszközök (1) Influenza - D vitamin (1) iskolaérettség (2) Iskolaérettség - képességterületek (1) Iskolára készítés (1) Játék vásárlás (1) képességek (1) kéz finom motorikájának fejlesztése (1) Kezeletlen pöszeség (1) lateralizáció (1) letöltések (1) letölthető anyagok (1) Linkek (1) logopédiai gyakorlatok otthonra (1) logopédiai szűrés tapasztalatai (1) logopédus feladatai (1) logopédus vagy fejlesztő pedagógus (1) magzat fejlesztése (1) megkésett beszédfejlődés (1) Mit olvastatok legtöbbet? (1) mondóka (2) mozgás-beszéd (1) mozgásfejlesztés (1) mozgásfejlődés 0-24 hónap (1) myofunkcionális tréner (1) neuropszichológia (1) nevelési 10 parancs (1) nyelvi fejlődés (1) nyelvlökéses nyelés (1) Nyelvlökéses nyelés és az arcfejlődés kapcsolata (1) Olvasottsági statisztika (1) orrmandula (1) papilla incizíván (1) Poetz kezelés (1) Pösze terápia (1) pöszeség (1) pöszeterápia (1) primitív reflexek (1) prizmás szemüveg (1) Proetz (1) rágógumi (1) rekedtség (2) Rendellenes fogsor okai (1) Ringatás-bölcső (1) softverek (1) szabálytalan fogak (1) szájlégzés (3) szakirodalom (3) szakmai tevékenység (1) SZÓL-E? (1) szopás és a nyelv (1) szoptatás (1) szoptatás és fogszabályozás (1) szülés (1) tanév eleji vizsgálat (1) tanulási nehézség (1) tanulási zavar (1) táplálkozás (2) Táplálkozás: a tej (1) Táplálkozás: vigyázz (1) testközépvonal (1) testséma fejlesztése (1) Tünetek 5-7 éves korban (1) Tünetek 7-12 (1) Tympanometria (1) Ujjszopás (2) Ujjszopás következménye (1) vesztibuláris rendszer (1) zenei nevelés (1)

2011. április 19., kedd

Diszlexia - olvasási nehézség

Diszlexia - olvasási nehézség

A tanulási zavarok fogalomkörébe tartozó, intelligencia szinttől független olvasási és helyesírási gyengeség.

Meixner Ildikó szerint: diszharmónia a gyermekkel szembeni jogos elvárások - a gyermek adottságai alapján -  a tanításra szánt idő, a gyakorlás mennyisége és a gyermek eredményei között. 

Figyelem felhívó jelek: 

Bemeneti  - észlelési - zavarok

  - vizuális észlelés zavarai
forma -hely (d-b-p) 
irány
távolság-mélység megítélése
szem vezetése
alak-háttér

 - auditív észlelés zavarai
- hangok differenciálásának zavara
- hangok folyamatának lassú felfogása

Integrációs zavarok

- nehezen tanulják meg a betűket
- összetévesztik a betűket
- nehezen tanulják meg az összeolvasási technikát
- lassan olvasnak sokat hibáznak
- felcserélik a betűket, szótagokat sorrendjét,az olvasás irányát
- betűket, szótagokat hagynak ki vagy toldanak be
- a szavakat olvasás közben torzítják
- az olvasott szöveget nehezen értik meg 

Memória zavarok
- rövid távú memória
- hosszú távú

Kimeneti zavarok
   nyelvi zavarok
- spontán beszéd jó
- kötött beszéd zavart
- nehezen fejezik ki magukat
- grammatikai készség gyenge
- gyenge szeriális készségük miatt, nehezen tanulnak meg verseket
- nehezen jegyzenek meg új szavakat, kifejezéseket, neveket
- gyengék az idegen nyelvek tanulásában  

     motoros zavarok
fejletlen a nagymozgásuk  - Alapozó terápia
gyenge a finommozgásuk

Egyéb zavarok
  - gyenge ritmusérzék
  - jobb-bal irányok keverése
  - rossz térbeli, rossz időbeli tájékozódó képesség
  - egyszerre csak egy utasítást tudnak megjegyezni
  - rövid ideig tudnak összpontosítani (koncentrálni)
  - fáradékonyak

Tanácsok szülőknek milyen tünetekre figyeljen fel gyermekénél:
  
- nyelvi fejlettség zavara
- későn kezdenek beszélni
- általános pöszék
- amuzikalitás
- szegényes szókincs
- agrammatikus beszéd
- hangátvetés szótagcsere beszédben, írásban
- tükörképpel írnak, rajzolnak
- gyenge a verbális, vizuális és beszédhang memóriájuk
- térben nehezen tájékozódnak
- összekeverik az irányokat
- zavart a lateralitásuk, sok közöttük a balkezes
- kialakulatlan vagy zavart testkép
- ingadozó figyelem
- nehezen tanulják meg a színeket, számokat, napok, hónapok nevét, a számokat
- túlságosan mozgékonyak  

A fenti tünetek közül többet is produkáló gyermekeknek már óvodákorban speciális foglalkozásra van szükségük.

Kiadványok az olvasás, írás, helyesírás fejlesztésére 




Hasznos segítő elsős, nehezen tanuló kisiskolásoknak






Gaál Katalin logopédus könyve a d-b gyakorlására




Betűrő-betűre olvasás, helyesírás fejlesztése rejtvényes  formában


Adorján Katalin könyve az olvasási készség fejlesztésére

Adorján Katalin könyve II.rész

Adorján Katalin könyve III.rész




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése