Diszlexia - olvasási nehézség
A tanulási zavarok fogalomkörébe tartozó, intelligencia szinttől független olvasási és helyesírási gyengeség.
Meixner Ildikó szerint: diszharmónia a gyermekkel szembeni jogos elvárások - a gyermek adottságai alapján - a tanításra szánt idő, a gyakorlás mennyisége és a gyermek eredményei között.
Figyelem felhívó jelek:
Bemeneti - észlelési - zavarok
- vizuális észlelés zavarai
forma -hely (d-b-p)
irány
távolság-mélység megítélése
szem vezetése
alak-háttér
- auditív észlelés zavarai
- hangok differenciálásának zavara
- hangok folyamatának lassú felfogása
Integrációs zavarok
- nehezen tanulják meg a betűket
- összetévesztik a betűket
- nehezen tanulják meg az összeolvasási technikát
- lassan olvasnak sokat hibáznak
- felcserélik a betűket, szótagokat sorrendjét,az olvasás irányát
- betűket, szótagokat hagynak ki vagy toldanak be
- a szavakat olvasás közben torzítják
- az olvasott szöveget nehezen értik meg
Memória zavarok
- rövid távú memória
- hosszú távú
Kimeneti zavarok
nyelvi zavarok
- spontán beszéd jó
- kötött beszéd zavart
- nehezen fejezik ki magukat
- grammatikai készség gyenge
- gyenge szeriális készségük miatt, nehezen tanulnak meg verseket
- nehezen jegyzenek meg új szavakat, kifejezéseket, neveket
- gyengék az idegen nyelvek tanulásában
motoros zavarok
fejletlen a nagymozgásuk - Alapozó terápia
gyenge a finommozgásuk
Egyéb zavarok
- gyenge ritmusérzék
- jobb-bal irányok keverése
- rossz térbeli, rossz időbeli tájékozódó képesség
- egyszerre csak egy utasítást tudnak megjegyezni
- rövid ideig tudnak összpontosítani (koncentrálni)
- fáradékonyak
Tanácsok szülőknek milyen tünetekre figyeljen fel gyermekénél:
- nyelvi fejlettség zavara
- későn kezdenek beszélni
- általános pöszék
- amuzikalitás
- szegényes szókincs
- agrammatikus beszéd
- hangátvetés szótagcsere beszédben, írásban
- tükörképpel írnak, rajzolnak
- gyenge a verbális, vizuális és beszédhang memóriájuk
- térben nehezen tájékozódnak
- összekeverik az irányokat
- zavart a lateralitásuk, sok közöttük a balkezes
- kialakulatlan vagy zavart testkép
- ingadozó figyelem
- nehezen tanulják meg a színeket, számokat, napok, hónapok nevét, a számokat
- túlságosan mozgékonyak
A fenti tünetek közül többet is produkáló gyermekeknek már óvodákorban speciális foglalkozásra van szükségük.
Kiadványok az olvasás, írás, helyesírás fejlesztésére
Hasznos segítő elsős, nehezen tanuló kisiskolásoknak |
Gaál Katalin logopédus könyve a d-b gyakorlására |
Betűrő-betűre olvasás, helyesírás fejlesztése rejtvényes | formában |
Adorján Katalin könyve az olvasási készség fejlesztésére |
Adorján Katalin könyve II.rész |
Adorján Katalin könyve III.rész |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése