A beszédjavítás, helyesírás fejlesztés során nagyon hasznos, ha tudatosítjuk a tanítványainkkal, hogy a hang kiejtése közben a torkuk morog(zúg) vagy nem morog(nem zúg). Ennek érzékeltetésére az alábbi feladatot végezzük el:
Arra kérjük a tanítványunkat, hogy míg kiejtem pl.: Z hangot, tegye a tenyerét a torkomra.
A kiejtés után megbeszéljük, hogy mit érzett. Zúgást, morgást (vibrálást) kellett éreznie, mert a Z zöngés hang. A feladatot úgy is elvégezzük, hogy míg kiejti a gyermek a Z hangot a tenyerét a saját torkára(gégéjére) teszi.
Ugyanezt kérjük, amikor kiejtjük pl.: a SZ hangot. Ekkor semmit nem érez a gyermek, mert ez zöngétlen hang. Ezután a gyermek ejti a SZ hangot közben a tenyerét a torkára helyezi.
A fent elvégzett egyszerű érzékeltetést jó, ha a gondot jelentő hang esetében mindig elvégezzük tanítványainkkal. A helyesírás fejlesztésében is sokat segít. Jó lenne, ha a betűk tanítása során a tanítók ezzel az egyszerű tapasztalási érzékeléssel is segítenék a kicsiket a hangok tanulása során. Ez a gyerekeknek jó játék is!
Sokszor tapasztaltam már, hogy a zöngés, zöngétlen szó jelentésével felső tagozatos, sőt középiskolások sincsenek tisztában, nem értik.
Sokszor tapasztaltam már, hogy a zöngés, zöngétlen szó jelentésével felső tagozatos, sőt középiskolások sincsenek tisztában, nem értik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése