Tünetek, amik gondot jeleznek
Figyelemhiányos / hiperaktivitás zavarra utaló tünetek (legalább hat hónapon át, hat tünet jelenléte)
Figyelemhiányos / hiperaktivitás zavarra utaló tünetek (legalább hat hónapon át, hat tünet jelenléte)
- Nagyon ügyes a nagymozgásokban vagy éppen ellenkezőleg, a nagymozgása összerendezetlen
- Állandóan rohangál, ugrál, felmászik mindenhova
- Vakmerő, nem fél semmitől, nincs veszélyérzete
- Gyakran megsérül
- Úgy tűnik, nem figyel, amikor beszélnek hozzá
- Nehezen követi az utasításokat
- Nehezen fogadja el a szabályokat
- Nehezen csatlakozik a társaihoz
- Figyelme csapong, könnyen elterelődik
- Nehezen tud egyhelyben ülni, állandóan nyüzsög (motoros nyugtalanság)
- Nem tud kivárni, azonnal akar mindent
- Hamar ráun a játékokra, és gyakran váltogatja őket
- Ha valamilyen kívánsága nem teljesül azonnal, indulatosan reagál ( agresszió, sírás, dühroham)
- Szeret középpontban lenni vagy nagyon visszahúzódó, szégyenlős, a háttérből figyel
- Állandóan csacsog, „be nem áll a szája”
- Nem lehet egyedül hagyni, igényli a felügyeletet, a felnőtt jelenlétét
- Nem szeret rajzolni
- Sokszor veszíti el a játékait
Mozgás-, motórium zavarra utaló jelek
- Két testfél összehangolt működése problémás, pl. páros lábbal ugrás, dobolás problémát okoz
- Mozgásos asszimetria, vagyis valamelyik végtag feltűnő ügyetlensége a dominancián túlmenően
- Szembetűnő általános motoros ügyetlenség, pl. lépcsőn járás, egyenes vonal mentén való haladás, kisebb akadály átlépése, átugrása esetén
- Testtartás problémái, túl feszes, görcsös tartás vagy ellenkezőleg, túlzottan lógó, petyhüdt végtagok.
Finommotoros koordináció zavarra utaló jelek
- Cipőkötés, gombolás gondot okoz
- Sorozatos mellényúlás
- Vágás, gyurmázás, gyöngyfűzés, hajtogatás problémát okoz
- Görcsös ceruzafogás
- Alaktalan firkálás túlnyúlik a hároméves koron
- Gyermek kezében minden összeroppan
- Gyermek nem ismeri az ujjait
Dominancia zavara
- keresztezett dominancia
- kevert dominancia
- kétoldaliság
- az átalakított dominancia
Lateralitás zavar
- Kialakulatlan testséma
- Beszédbeli bizonytalanság bal-jobb fogalmával kapcsolatban
- Iránycsere
- Egyik testfél, külső tér egyik felének figyelmen kívül hagyása
- Soralkotás jobbról balra
Beszéd területén jelentkező eltérések
- Megkésett beszédfejlődés: intő jel lehet, ha a baba nem gagyogott, 2-3 szó után leállt
a beszédfejlődése, inkább mutogatással érttette meg magát vagy idegenek számára érthetetlenül beszélt - Elhúzódó beszédhibák: pöszeség, hangzócserék, elmosódott artikuláció, motyogás, hadarás mind veszélyezteti az olvasástanulást – beszédhibás gyermek mielőbb kerüljön logopédushoz
- Szűkös szókincs: tőmondatok használata, kevés igével, összességében szegényes szókincs mind veszélyezteti az értő olvasást – oka általában, hogy rossz a szavakra való emlékezet, szómegtalálási nehézséggel küzd a gyermek, inkább körülír dolgokat, mint megnevezi őket
- Túlzott bőbeszédűség: a szűkös szókinccsel ellentétben ez is jelezhet problémát,
pl. a lényegkiemelési képességben - Diszgrammatikus beszéd: toldalékok helytelen használata
- Relációs viszonyokat kifejező névutók hiánya: intő jel és téri tájékozódás zavarára utalhat,
ha a gyermek nem használja a fölött, alatt stb. kifejezéseket, helyette ragot tesz
(pl. nem virág fölött hanem virágnál) - Mese, vers nehéz tanulása ismételten a szóemlékezet problémáját jelezheti
- A szóbeli ingerekre nem megfelelő reakció ép hallás esetén beszédértési problémát jelez
- Szintén problémát jelezhet a monoton beszéd, hangerő, hangsúlyozás hiánya,
mely rossz ritmusérzékkel és dallamvisszaadással is párosulhat
Hallási percepció zavarai
- Gyakori visszakérdezés, bizonytalanság abban, hogy mit is hallott – normál hallás esetén
azt jelzi, hogy a gyermek rosszul elemzi a hallási ingereket, pl. zöngés-zöngétlen
vagy rövid-hosszú hangzók keverése - Hallás után tanított versek, énekek torzulása jelezheti hallási percepció
illetve emlékezet zavarát is
Vizuális percepció és emlékezet zavarai
- Bizonytalan formafelismerés, ha más környezetben, más méretben van
- Irány szerinti tájékozódás nehézsége – pl. egy irányba néző dolgok felismerése feladatlapon
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése