Népszerű bejegyzések

Rendszeres olvasók

Összes oldalmegjelenítés

Oldalak

Címkék

100000 kattintás (1) 2012. októberi statisztika (1) A beszédfejlődés feltételei (1) a jegyzeteim célja (1) Adaptációs kézikönyv (1) ajak- és nyelv gyakorlatok (1) Ajak-és nyelvgyakorlatok (2) ajánlás (1) alapozó terápia (1) arcfejlődés (1) beszédészlelés (2) beszédfejlesztés (1) Beszédfejlődés (1) beszédhang-hallás(G-O-H) (1) beszédmegértés (1) burgonya (1) ceruzafogó (1) cumi és beszéd (1) dadogás (1) Dévény módszer (1) diszfónia (1) diszgráfia (2) diszkalkulia (2) diszlexia (1) dominancia (1) egyensúly és tanulás (1) előkészítő időszak (1) Fejlesztés 0-3 éves korig (1) fejlesztő játékok (2) fejlődés (1) felhívójelek csecsmőkorban (1) finommmotorika (1) finommotorika (3) fonológiai tudatosság (1) G-O-H vizsgálat (1) GMP diagnosztika (1) Gondot jelző tünetek (1) grafomotoros fejlesztés (1) hadarás (1) Hallás (2) Hallás ellenőzés otthon - Lullenstyd.com (1) hallási figyelem (1) hasznos linkek (1) helyesírás fejlesztése (1) idegrendszer (1) IKT-s eszközök (1) Influenza - D vitamin (1) iskolaérettség (2) Iskolaérettség - képességterületek (1) Iskolára készítés (1) Játék vásárlás (1) képességek (1) kéz finom motorikájának fejlesztése (1) Kezeletlen pöszeség (1) lateralizáció (1) letöltések (1) letölthető anyagok (1) Linkek (1) logopédiai gyakorlatok otthonra (1) logopédiai szűrés tapasztalatai (1) logopédus feladatai (1) logopédus vagy fejlesztő pedagógus (1) magzat fejlesztése (1) megkésett beszédfejlődés (1) Mit olvastatok legtöbbet? (1) mondóka (2) mozgás-beszéd (1) mozgásfejlesztés (1) mozgásfejlődés 0-24 hónap (1) myofunkcionális tréner (1) neuropszichológia (1) nevelési 10 parancs (1) nyelvi fejlődés (1) nyelvlökéses nyelés (1) Nyelvlökéses nyelés és az arcfejlődés kapcsolata (1) Olvasottsági statisztika (1) orrmandula (1) papilla incizíván (1) Poetz kezelés (1) Pösze terápia (1) pöszeség (1) pöszeterápia (1) primitív reflexek (1) prizmás szemüveg (1) Proetz (1) rágógumi (1) rekedtség (2) Rendellenes fogsor okai (1) Ringatás-bölcső (1) softverek (1) szabálytalan fogak (1) szájlégzés (3) szakirodalom (3) szakmai tevékenység (1) SZÓL-E? (1) szopás és a nyelv (1) szoptatás (1) szoptatás és fogszabályozás (1) szülés (1) tanév eleji vizsgálat (1) tanulási nehézség (1) tanulási zavar (1) táplálkozás (2) Táplálkozás: a tej (1) Táplálkozás: vigyázz (1) testközépvonal (1) testséma fejlesztése (1) Tünetek 5-7 éves korban (1) Tünetek 7-12 (1) Tympanometria (1) Ujjszopás (2) Ujjszopás következménye (1) vesztibuláris rendszer (1) zenei nevelés (1)

2011. január 30., vasárnap

Jobb kéz - bal kéz?

Jobb kéz - bal kéz?

A domináns kéz kialakulása kapcsolatban van a domináns agyfélteke működésével, amely szorosan kapcsolódik az életkori beszédészlelési szinthez. 
Az egyik késése vagy nem megfelelő fejlődése, fejlettségi szintje hat a másik fejlődésére is, azaz a normál folyamatokat befolyásolhatja.

Ezért mind a kézdominancia, mind az irányok helyes felismerése igen fontos a gyermek beszédfejlődése szempontjából.  A kezesség és a helyes irányfelismerés meghatározó az olvasás- és írástanulás számára is. 

Kezesség: azt jelenti,  a két kéz közül az egyiknek vezető szerepe van, a két kézzel végzett  tevékenységek elvégzésében. Ez a vezető vagy domináns kéz ügyesebb és erősebb  is a másiknál. 
A nem domináns kéz állandó kiegészítője a dominánsnak, nélkülözhetelen a tevékenységek többségében. Az hogy valaki jobbkezes vagy balkezes az az egyed fejlődés során, örökletes tényezők által befolyásolva alakul ki.

Hogyan alakul ki a kézdominancia? 
Feltűnő és jellegzetes különbség a két kéz között az első életévben nem mutatható ki. 

A második életévben  már kezd tendenciaszerűen jelentkezni bizonyos mennyiségi és minőségi különbség a kisgyermek kézhasználatában. Ez azonban még csak tendencia, általában kétéves korig a kisgyermeknél nem alakul ki egyértelmű kézdominancia. 

Kétéves kor után fokozatosan, de egyre biztosabban jelentkeznek az egyértelmű jobbkezesség vagy balkezesség jelei.
Hároméves korra elvárható, hogy a gyermek egyértelműen jobbkezes vagy balkezes legyen.

Ha a nagycsoportos 5-6 éves gyermek kezessége bizonytalan, ceruzafogása rossz, rajzkészsége elmarad az életkorától,  felmerülhet az iskolakezdés időpontjának eltolása!

Csaknem behozhatatlan hátrányokat jelent a gyermek számára, ha ilyen problémákkal  kezdi el az írás, olvasás tanulását.
  
Forrás: Dr. Gósy Mária: A beszédészlelés és beszédmegértés fejlesztése Bp.1994.








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése