Népszerű bejegyzések

Rendszeres olvasók

Összes oldalmegjelenítés

Oldalak

Címkék

100000 kattintás (1) 2012. októberi statisztika (1) A beszédfejlődés feltételei (1) a jegyzeteim célja (1) Adaptációs kézikönyv (1) ajak- és nyelv gyakorlatok (1) Ajak-és nyelvgyakorlatok (2) ajánlás (1) alapozó terápia (1) arcfejlődés (1) beszédészlelés (2) beszédfejlesztés (1) Beszédfejlődés (1) beszédhang-hallás(G-O-H) (1) beszédmegértés (1) burgonya (1) ceruzafogó (1) cumi és beszéd (1) dadogás (1) Dévény módszer (1) diszfónia (1) diszgráfia (2) diszkalkulia (2) diszlexia (1) dominancia (1) egyensúly és tanulás (1) előkészítő időszak (1) Fejlesztés 0-3 éves korig (1) fejlesztő játékok (2) fejlődés (1) felhívójelek csecsmőkorban (1) finommmotorika (1) finommotorika (3) fonológiai tudatosság (1) G-O-H vizsgálat (1) GMP diagnosztika (1) Gondot jelző tünetek (1) grafomotoros fejlesztés (1) hadarás (1) Hallás (2) Hallás ellenőzés otthon - Lullenstyd.com (1) hallási figyelem (1) hasznos linkek (1) helyesírás fejlesztése (1) idegrendszer (1) IKT-s eszközök (1) Influenza - D vitamin (1) iskolaérettség (2) Iskolaérettség - képességterületek (1) Iskolára készítés (1) Játék vásárlás (1) képességek (1) kéz finom motorikájának fejlesztése (1) Kezeletlen pöszeség (1) lateralizáció (1) letöltések (1) letölthető anyagok (1) Linkek (1) logopédiai gyakorlatok otthonra (1) logopédiai szűrés tapasztalatai (1) logopédus feladatai (1) logopédus vagy fejlesztő pedagógus (1) magzat fejlesztése (1) megkésett beszédfejlődés (1) Mit olvastatok legtöbbet? (1) mondóka (2) mozgás-beszéd (1) mozgásfejlesztés (1) mozgásfejlődés 0-24 hónap (1) myofunkcionális tréner (1) neuropszichológia (1) nevelési 10 parancs (1) nyelvi fejlődés (1) nyelvlökéses nyelés (1) Nyelvlökéses nyelés és az arcfejlődés kapcsolata (1) Olvasottsági statisztika (1) orrmandula (1) papilla incizíván (1) Poetz kezelés (1) Pösze terápia (1) pöszeség (1) pöszeterápia (1) primitív reflexek (1) prizmás szemüveg (1) Proetz (1) rágógumi (1) rekedtség (2) Rendellenes fogsor okai (1) Ringatás-bölcső (1) softverek (1) szabálytalan fogak (1) szájlégzés (3) szakirodalom (3) szakmai tevékenység (1) SZÓL-E? (1) szopás és a nyelv (1) szoptatás (1) szoptatás és fogszabályozás (1) szülés (1) tanév eleji vizsgálat (1) tanulási nehézség (1) tanulási zavar (1) táplálkozás (2) Táplálkozás: a tej (1) Táplálkozás: vigyázz (1) testközépvonal (1) testséma fejlesztése (1) Tünetek 5-7 éves korban (1) Tünetek 7-12 (1) Tympanometria (1) Ujjszopás (2) Ujjszopás következménye (1) vesztibuláris rendszer (1) zenei nevelés (1)

2010. október 6., szerda

Tanév eleji logopédiai szűrés és vizsgálatok tapasztalatai

Iskolai logopédusként minden tanév szeptemberében megvizsgálom az elő osztályosokat, immár hat esztendeje. Szakmai tapasztalataim szeretném most néhány gondolatban összefoglalni.

Sok gyermek kezdi az első osztályt beszédhibával. Sajnos sok esetben nemcsak egy-két hang hibás, hanem néha még 5-nél több hang is. Az óvodai évek alatt törekedni kell arra, hogy az első osztályba tünet mentesen érkezzen a gyermek.
Miként fog írni, olvasni az a gyermek, aki hibásan képzi a beszédhangokat?!

BESZÉDHIBA
Tudni kell minden szülőnek, hogy a hosszan elhúzódó pöszeség az alapja  a tanulási problémáknak.
Ha nagycsoportban nem figyelünk eléggé (nem gyakoroljuk az óvodai logopédus által előírt gyakorlatokat) a
pöszeség javítására, akkor első osztályban komoly problémák állhatnak elő az olvasás, írás tanulása során.
Ötéves korban mindenképpen el kell kezdeni a pöszeség javítását. Jó rásegíteni a helyes hanképzésre tornával (Alapozó terápia), különösen a nagymozgások ügyesítik a szájmotorikát.

BEMUTATKOZÁS
Sok kisgyermek nem tud bemutatkozni. A nevéből csak a keresztnevét tudja, azt is becézve mondja.
Egy hat - hét éves gyermektől már elvárható, hogy tudja a teljes nevét (családnév, keresztnév).
Illik tudnia szülei teljes nevét, nemcsak a keresztnevét.
Tudja a gyermek mikor  és hol született, év, hó, nap.
Fontos ismeret a lakcím tudása: a város, falu neve, utca neve, házszám.

HELYES CERUZAFOGÁS
A helyes ujjtartást attól a pillanattól követeljük meg a kisgyermektől, amikor először ceruzát adunk a kezébe.
A marokkal ceruzát fogó és rajzolgató elsős meghökkentő és riasztó látvány. Mi történt az óvodában? Mi történt otthon? Tisztelt szülő, óvónéni! A rossz beidegződést javítani nehezebb, mint a jót kialakítani.
Kérem vegyen a gyermekének ceruzafogót, illetve törekedjen háromszögletű, viszonylag vastag ceruzát venni írni tanuló kisgyermekének.

MONDÓKA, VERS TUDÁSA
A verbális memória minősége meghatározó arra nézve milyen lesz gyermekünk tanulási képessége.
A memória fejlesztését nagymértékben fokozhatjuk mondókák, versek tanításával. S ezzel fokozhatjuk gyermekünk szókincsét. Javíthatjuk a kiejtését (artikulációját). A mondókázást mozgással összekapcsolva fejlődik a gyermek ritmusérzéke, szótagolási képessége. A helyesírás fejlesztését már óvodáskorban elkezdhetjük.

CIPŐ BEFŰZÉSE, MEGKÖTÉSE
A cipő befűzése, a  fűző megkötése jól fejleszti a szem-kéz koordinációt, finommotorikát. Az a kisgyermek, aki  ezt a műveletet már ügyesen megoldja, arról már elmondhatjuk iskolaérett.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése