Előkészítő időszak az írás, olvasás eredményes elsajátításához
Mint gyakorlott tanítónő, mint logopédus is az előkészítő időszakra az alábbi "játékokat"
ajánlanám a szülők figyelmébe.
Ezek a játékok rendkívül egyszerűek, bárhol, bármikor játszhatóak.
Mégis fontosak, mivel fejlesztik a kisgyermek beszédész-lelését, amely alapja az írás, olvasás elsajátításának.
Lehetőleg naponta játsszuk addig, amíg gördülékenyen, minden nehézség nélkül haladunk. Már a nagycsoportban is lehetne napi 10-15 percet elidőzni ezeknél a feladatoknál. Aki jót kíván tenni leendő elsős gyermekének az a nyár folyamán mindenképpen hangolja a kicsit ezen feladatok irányába.
Szeptember, október hónapban folyamatosan végezzük.
Nagycsoportos óvodásoknak már ajánlottak ezek a feladatok:
1. Mit visz a kishajó? A kishajó szavakat visz. Ezek a szavak előre meghatározott hanggal
kezdődjenek. Pl.: A kishajó a-val kezdődő szavakat visz: ablak, anya, asztal stb.
A kishajó c-vel kezdődő szavakat visz: cérna, ceruza, cement stb.
2. Szókincsaktivizálás: Melyik szóra gondoltam, ha azt mondom nadr? - nadrág
Melyik szóra gondoltam, ha azt mondom tásk? - táska
Gyűjtsünk szavakat, amelyek úgy kezdődnek
me: mező, megye, merész, mekeg, merre stb.
al: altat, alkony, alatt, alvás, alma stb.
ko: kotta, kobra, kolbász, kondul, kocka stb.
sze: szem, szebb, szelet, szegény, szeret stb.
Legalább öt szóig jussunk el a szógyűjtések során!
3. Üljünk tükör elé! Mondjunk a tükörbe szavakat! Figyeljük meg hányszor nyílik a szánk, miközben
egy-egy szót kimondunk.
A feladat a szótagolás megértését segíti, fejleszti.
Kezdjünk egy szótagú szavakkal: fej, szem, száj, fül, orr, haj stb.
Ezen szavak kimondásakor egyszer nyílik a száj.
Tapsoljunk is hozzá ahogy kimondjuk a tükörbe a szót!
Kéttagú szavak (lassan nagy szájállással mondjuk): lab-da, ka-bát, ci-pő, te-rem stb.
A szavak kimondásakor kétszer nyílik a száj. Tapsoljunk is ahogy mondjuk!
Három tagú szavak: ce-ru-za, sze-re-tem, ol-va-sás, va-sa-ló stb.
A szavak kimondásakor háromszor nyílik a száj. Tapsoljunk is ahogy mondjuk!
4. Rakj ki annyi korongot az asztalra, ahány hangot hallottál a szóban! (két, három hangból álló
szavakkal kezdjük).
pl.: ad, ló, tó, fa, ír, ....................
tél, hát , fél, sál, véd.................
fedő, véső, túra, túró,.........................
kabát talál, kanál, dalol, ...........................
5. Üljünk a tükör elé! Mit súgok a tükörbe? Cél: az artikulációs készség fejlesztése.
Előre megbeszéljük a főfogalmat. Pl.: étel, ruhadarab, virág, állat, bútor stb.
Úgy mondd a szót suttogva, mintha a szomszéd házba kiabálnál!
Ha a kisgyermek kitalálta a szót, akkor most cserélünk, ő ad feladatot.
6. Szóvonat - tudatosítjuk mi a szó eleje, vége, belseje
Rajzoljunk a gyermeknek egy vonatot két kocsival. A mozdony a szó eleje, a második kocsi a szó vége, az első kocsi a szó belseje. Hol hallod a hangot? kérdésre a gyermek a vonaton mutatja meg, hogy a kérdéses hang hol hallható.
Pl.: asztal szóban hol utazik a l hang, az a hang vagy a t hang? Mutasd meg!
7. Menetelés mondókára: ez szótagolás játékosan, ritmus, lüktetés, ami szintén fontos a jó helyesíráshoz, olvasáshoz.
Pl.: E-gye-dem be-gye-dem vas-kam-pó, stb. mondjuk a kiválasztott mondókát és erre járunk.
Hogyan?
Körbe járunk előre, - később amikor ez már begyakorlódott
hátrafelé is megpróbáljuk
kezünkkel mindig az arra a lábra mutatunk keresztezve, amelyik éppen lép (bal láb-jobb kéz mutat)
8. Memória fejlesztés
-verbális memória:
Instrukció: Mondok 5 nevet, légyszíves csukott szájjal hallgasd meg s azután ismételd el!
Pl.: Éva, Eszter, Zsolt, Judit, Tamás
-vizuális memória: 12 db képet helyezek a gyermek elé, amin tárgyak, gyümölcsök, állatok, épületek stb. vannak.
Instrukció: Nézheted a képeket - közben a szád csukott - én míg nézed 20-ig számolok magamban. Ezután letakarom a képeket és amire emlékszel ismételd meg! - Legalább 5 kép nevét várom vagy annál többet.
9. Piramis mondatok - mindig egy szóval bővítem a mondatot. Verbális memória, szeriális észlelés fejlesztése.
Instrukció: Mondatokat mondok, kérlek csukott szájjal hallgasd! Azután ismételd meg amit hallottál, lehetőleg pontosan ugyanúgy ahogy hallottad.
Nagyi főz.
Nagyi a konyhában főz.
Nagyi a konyhában levest főz.
Nagyi a konyhában délelőtt levest főz.
Nagyi a konyhában szombat délelőtt levest főz.
Nagyi a konyhában szombat délelőtt az unokájának levest főz.
Nagyi a konyhában szombat délelőtt az unokájának borsó levest főz.
Nagyi a konyhában szombat délelőtt az éhes unokájának borsó levest főz.
6. Szóvonat - tudatosítjuk mi a szó eleje, vége, belseje
Rajzoljunk a gyermeknek egy vonatot két kocsival. A mozdony a szó eleje, a második kocsi a szó vége, az első kocsi a szó belseje. Hol hallod a hangot? kérdésre a gyermek a vonaton mutatja meg, hogy a kérdéses hang hol hallható.
Pl.: asztal szóban hol utazik a l hang, az a hang vagy a t hang? Mutasd meg!
7. Menetelés mondókára: ez szótagolás játékosan, ritmus, lüktetés, ami szintén fontos a jó helyesíráshoz, olvasáshoz.
Pl.: E-gye-dem be-gye-dem vas-kam-pó, stb. mondjuk a kiválasztott mondókát és erre járunk.
Hogyan?
Körbe járunk előre, - később amikor ez már begyakorlódott
hátrafelé is megpróbáljuk
kezünkkel mindig az arra a lábra mutatunk keresztezve, amelyik éppen lép (bal láb-jobb kéz mutat)
8. Memória fejlesztés
-verbális memória:
Instrukció: Mondok 5 nevet, légyszíves csukott szájjal hallgasd meg s azután ismételd el!
Pl.: Éva, Eszter, Zsolt, Judit, Tamás
-vizuális memória: 12 db képet helyezek a gyermek elé, amin tárgyak, gyümölcsök, állatok, épületek stb. vannak.
Instrukció: Nézheted a képeket - közben a szád csukott - én míg nézed 20-ig számolok magamban. Ezután letakarom a képeket és amire emlékszel ismételd meg! - Legalább 5 kép nevét várom vagy annál többet.
9. Piramis mondatok - mindig egy szóval bővítem a mondatot. Verbális memória, szeriális észlelés fejlesztése.
Instrukció: Mondatokat mondok, kérlek csukott szájjal hallgasd! Azután ismételd meg amit hallottál, lehetőleg pontosan ugyanúgy ahogy hallottad.
Nagyi főz.
Nagyi a konyhában főz.
Nagyi a konyhában levest főz.
Nagyi a konyhában délelőtt levest főz.
Nagyi a konyhában szombat délelőtt levest főz.
Nagyi a konyhában szombat délelőtt az unokájának levest főz.
Nagyi a konyhában szombat délelőtt az unokájának borsó levest főz.
Nagyi a konyhában szombat délelőtt az éhes unokájának borsó levest főz.
Bejegyezte: logopédus néni
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése